Inwestuj w bessie, swoje akcje sprzedawaj podczas hossy na rynku!

 

Totalna recesja na rynku usług transportowych, frachty morskie na rekordowo niskich poziomach, statki „na sznurkach”, cena baryłki ropy tania jak rzadko kiedy… tylko stocznie złomowe idą pełną parą. To wszystko brzmi jak zły sen, ale snem nie jest. To fakty.

Szczególnie zaniepokojeni mogą być oficerowie floty handlowej, spędzający coraz więcej  czasu na urlopie. Nie da się zaprzeczyć – urlop to miła perspektywa, niestety nie wtedy gdy telefon od operatora crewingowego wciąż milczy, a Ty zastanawiasz się kiedy rynek usług w transportowych wróci do normy.

Może czas pomyśleć w kategoriach inwestora giełdowego i rozważyć przeprowadzenie inwestycji -  najlepiej w siebie!  Rozpoczęcie szkolenia w zakresie dynamicznego pozycjonowania statku to dobry pomysł na to aby  znaleźć się za jakiś w odpowiednim miejscu gdy przyjdzie „ten” czas.

Kto traci w bessie?

W bessie tracą wszyscy. Sytuacja w sektorze wydobycia ropy naftowej jest trudna. Wiele kompanii w obliczu niskiej ceny za baryłkę ropy redukuje swoje wydobycia – głównie ze źródeł morskich, ponieważ te wymagają największego zaangażowania kapitału. Cierpi na tym cały sektor off-shore. W 2016 roku wielu marynarzy straciło dotychczasową pracę. Większość armatorów zamraża wszelkiego rodzaju bonusy i podwyżki. Spora liczba marynarzy pracujących w sektorze off-shore zmuszona była wrócić do klasycznego trampingu godząc się na gorsze warunki pracy i płacy, a i tam nie dla wszystkich znajdzie się miejsce.

Nasuwa się jednak pytanie jak długo obraz tej branży będzie wyglądał tak kiepsko? Konia z rzędem temu, kto zna odpowiedź na to pytanie, natomiast pewne jest jedno – po każdym kryzysie następuje odbicie. Wtedy warto być w gotowości. Wtedy także ośrodki szkoleniowe które posiadają uznanie The Nautical Institute na szkolenia DP znów zaczną tętnić życiem, listy rezerwowe zapełnią się, a co za tym idzie na szkolenie trzeba będzie czekać... jak miało to miejsce nie tak dawno. Niewykluczone, że także branża szkoleniowa będzie musiała (i będzie chciała) odreagować, a ceny za szkolenia wzrosną.

Czy trudno zostać operatorem dynamicznego pozycjonowania (DPO)?

Łatwo nie jest, ale na pewno jest łatwiej niż bywało kiedyś. Jeszcze dwa lata temu schemat szkoleniowy w zakresie dynamicznego pozycjonowania wymagał aż 210 dni nadzorowanej praktyki na jednostce DP. Od 1 stycznia 2015 okres praktyki został skrócony do 120 dni.

Zysk dla osoby szkolnej wydaje się oczywisty. Armator zdecydowanie chętniej rozważy aplikację od osoby, w którą musi zainwestować mniej. Na rynku jest wciąż sporo oficerów, którzy z rożnych względów nie realizowali stażu po pierwszym szkoleniu w ośrodkach i do zakończenia schematu dzieli ich więcej dni praktyki na statku w porównaniu do oficerów z tzw. nowego schematu szkoleniowego (czyli de facto nawet takich, którzy jeszcze nie zaczęli szkolenia)

Kto może zostać DPO?

Każdy oficer! Co ciekawe nie dotyczy to tylko oficerów działu pokładowego. Operatorem dynamicznego pozycjonowania może zostać także oficer mechanik, a także oficer elektroautomatyk – słowem każdy kto posiada dyplom kwalifikacyjny wydany zgodnie z następującymi prawidłami Konwencji STCW: II/1 ‐ II/2 ‐ II/3 Deck, III/1 – III/2 – III/3 – III/6 Engine oraz  III/6 ETO.

Co więcej do szkolenia mogą przystąpić także (z pewnymi ograniczeniami) studenci i kadeci realizujący szkolenie zgodne z STCW – wystarczy przedstawić stosowne zaświadczenie, aby móc zacząć realizację schematu i dokończyć go w ciągu kolejnych lat, po uzyskaniu dyplomu OOW.

Reasumując powyższe – w ostatnim czasie wprowadzono kilka udogodnień, które przełożyły się na możliwość szybszego uzyskania certyfikatu DPO. Praktyczną trudność może sprawiać wypływanie całej praktyki, ale to jak zawsze jest kwestią czasu i cierpliwości zanim rynek znów wejdzie na wyższe obroty. Może zatem warto zastanowić się nad inwestycją w siebie i być zwyczajnie gotowym w momencie kiedy inni nerwowo zaczną poszukiwać po świecie możliwości odbycia szkolenia.

Zachęcamy do przemyślenia powyższego i skorzystania z naszych preferencji w stosunku do kursantów i elastycznego podejścia do terminarza. Gwarantujemy, że każda – nawet pojedyncza osoba rozważająca podjęcie szkolenia będzie je mogła zrealizować w dogodnym dla siebie terminie i konkurencyjnej cenie.

Team SDKO